An academic value-added mathematical model for higher education in Colombia
Documentos PDF
Abstract
The concept of academic added-value can be associated with a variation in the cognitive development of students who com-plete an educational cycle at a given institution belonging to a reference universe, related to the tendency shown by all students in the aforementioned universe. Certain knowledge at the beginning and end of the cycle must be evaluated to estimate such varia-tion. The pertinent literature states that learning is the result of students, teachers, and classmates’ intellectual capacity, mainly within the family and an institution. This article proposes an academic value-added linear mathematical model representing a single stu-dent and sets of students in Colombia, grouped by institution, in terms of two vectors: learning outcome, regarding standardised national exams at the beginning and end of higher education programmes, and context, estimated as socioeconomic strata.
Summary in foreign language
El concepto de valor académico agregado puede ser asociado con la variación en el desarrollo cognitivo de estudiantes que completaron un ciclo educativo en una institución perteneciente a un universo de referencia, con relación a la tendencia mostra-da por todos los individuos del mencionado universo. Para estimar tal variación es necesario evaluar cierto conocimiento al co-mienzo y final del ciclo. La literatura existente dice que el conocimiento es el resultado de las capacidades intelectuales del estu-diante, profesores y compañeros de clase, principalmente en el contexto familiar e institucional. Este trabajo propone un modelo matemático lineal que representa el valor académico agregado en Colombia para el nivel de un estudiante o de un grupo de estudiantes en una institución, en términos de dos vectores: los resultados de exámenes estandarizados a nivel nacional aplicados al comienzo y final de un programa de educación superior, y el contexto estimado como el estrato socioeconómico.
Palabras clave
Mathematical model; Academic value added effectiveness; Higher education; EvaluationLink to resource
https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/39521Collections
- Año 2013 [96]
Comments
Respuesta Comentario Repositorio Expeditio
Gracias por tomarse el tiempo para darnos su opinión.