Show simple item record

dc.creatorArcila-Calderón, Carlos
dc.creatorTeresa Mercado, María
dc.creatorPiñuel-Raigada, José Luis
dc.creatorSuárez-Sucre, Elias
dc.date.accessioned2020-04-27T20:27:35Z
dc.date.available2020-04-27T20:27:35Z
dc.date.created2015
dc.identifier.issn1405-1435spa
dc.identifier.otherhttps://convergencia.uaemex.mx/article/view/2952/2047spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12010/9010
dc.description.abstractMedia attention on climate change (cc) in developing countries is crucial for understanding the discourses that exist in vulnerable zones. Past research has focused on printed media coverage of cc in western developed countries, but there is little knowledge on online media in developing countries. Using framing theory framework, this study analyses the way in which spanish-speaking online media frames news about cc. We carried out a quantitative content analysis of 889 news items from 97 online media outlets that published news about cc during cop16 (Cancun-2010) and cop17 (Durban-2011). Findings show that the principal sources are politicians and almost half of the news items came from news wire services. The analysis also indicated an association between the quoted source and the news frame. It is discussed that there exists a ‘nationalistic domestication’ and that media coverage does not respond to local needs. Further qualitative and comparative analyses are suggested.spa
dc.format.extent26 páginasspa
dc.format.mimetypeimage/jepgspa
dc.subjectClimate changespa
dc.subjectMedia coveragespa
dc.subjectConferences of the Partiesspa
dc.subjectLatin Americaspa
dc.subjectSpanish-language websitesspa
dc.titleMedia coverage of climate change in spanish-speaking online mediaspa
dc.title.alternativeCobertura sobre el cambio climático en los medios digitales en españolspa
dc.subject.lembCambios climáticos -- Investigacionesspa
dc.subject.lembAnálisis del impacto ambientalspa
dc.subject.keywordCambio climáticospa
dc.subject.keywordCobertura mediáticaspa
dc.subject.keywordCumbres del climaspa
dc.subject.keywordAmérica Latinaspa
dc.subject.keywordMedios digitales en españolspa
dc.description.abstractenglishLa atención mediática hacia el cambio climático (cc) en países en desarrollo es crucial para comprender los discursos sobre esta problemática en zonas vulnerables. Las investigaciones previas sobre cobertura mediática al cc se han enfocado en medios impresos de países desarrollados occidentales, pero hay poco conocimiento en medios digitales en países en desarrollo. Usando la teoría del framing, este estudio analiza la manera en que los medios digitales en español enmarcan las noticias sobre cc. Se llevó a cabo un análisis de contenido de 889 noticias de 97 medios que publicaron noticias sobre cc durante las Cumbres de Cancún (2010) y Durban (2011). Los resultados muestran prevalencia de los políticos como fuentes y de agencias noticiosas. También indican una relación entre la fuente y el marco noticioso. Se discute que existe una “domesticación nacionalista” y que no responde a necesidades locales. Se sugieren nuevas investigaciones de corte cualitativo y comparativo.spa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record